Translate

tisdag 1 oktober 2024

Onyttig Macka i Ocean Beach

Många som besöker en främmande stad tenderar att fokusera uppmärksamheten, besöken och samtalen kring enstaka kvarter eller gator. Så även jag när det gäller San Francisco. Jag har besökt staden åtskilliga gånger, men sällan lämnat de nordöstra delarna - som Market Street mellan dess början och typ Stadshuset, Embarcadero och givetvis Fisherman's Wharf - alltså de inringade områdena i blått på kartan nedan.

Områden i blått är mina tidigare besöksplatser. Det i svart är Ocean Beach där jag var i fredags.

Men häromdagen ville ödet och en lokal väninna annorlunda. Efter middagen drog med mej på mitt livs första Beach Bonfire Party - en upplevelse som dels fick mig att känna mig som i en amerikansk collegefilm och som dels gav mersmak. 

Det är ofta lätt att glömma att San Francisco ligger längst ut på en lång halvö. Eller att sagda halvö är över 11 km bred. Eller att västra San Franciscos också är USAs Stilla Havskust. Allt detta vet de flesta (svenska) besökare liksom jag innan, men som vi av olika skäl ofta förtränger eller ändå missar när vi väl är på plats. Allt detta påmindes jag om under gårdagen.

Efter sagda middag med min väninna tog vi bussen västerut, något som förde oss över stadens kända kuperade terräng. Dessa branta backar har synts i många filmer som utspelas på plats, även om deras faktiska placeringar inte sällan återges med mer fokus på konstnärlig frihet än geografisk korrekthet.

Backarna i SF är något i hästväg, särskilt om det är halt eller om bromsarna inte fungerar. 

Efter en dryg timme på bussen kom vi fram till stadsdelen Ocean Beach vara krona är en lång publik strand. Vi kom precis lagom till slutet av solnedgången och eldarna var redan i full gång. Stranden har ett antal platsbyggda eldstäder eller Fire Pits som de kallas lokalt. I dessa eldades medhavda vedklabbar, brännbart skräp, drivved och liknande. Kontrasten mellan de sprakande flammorna och det tilltagande omgivande mörkret skapade en stämning som underlättar socialt interagerande mellan okända människor. Och så även där och då.

En av de många eldstäder som står redo på stranden för hugade partysällskap.

Just denna vilja, förmåga och möjlighet att kura ihop sig socialt kring en eld triggar något djupt inom oss, något som rimligen funnits hos mänskligheten ända sedan tidernas och eldens begynnelser. Det är en i sanning lika tilltalande som universell kontext och som jag givetvis har upplevt på många andra platser, men som alltid är lika kul att (åter)uppleva på nytt.

Så snart som solen hade sjunkit nedan Stilla havets horisont tilltog aktiviteten kring eldarna - vilka var betydligt fler på stranden än vad min begränsade bild förmedlar. Plötsligt kom grillspett, mat å dryck fram och jag insåg, aningen generad, hur tomhänt jag de facto var. Men amerikanernas kända inkludering och sociala generositet gjorde sig påmind och snart stod jag med öl i ena handen och marshmallows i den andra.

Solen sänker sig i havet utanför San Franciscos Stilla Havskust. 

Just detta med att grilla marshmallows och sedan förtära med diverse tillbehör av högst varierad (läs obefintlig) nyttighet är en amerikansk tradition och preferens som jag både gillar, men ändå inte förstår rent smakmässigt.

En marshmallow eller två är helt okej, men fler än så tenderar att ha starkt avtagande marginalnytta; marshmallows och mitt välmående har därmed en rätt låg paretoeffektivitet. Amerikaner å andra sidan verkar fullkomligen älska grillade marshmallows. Och som om de inte var tillräckligt söta som de var så förtärdes de som pålägg på en dubbelmacka bestående av kex, chokladkaka och grillade marshmallows - så kallade S'mores. 




Ett urval av bilder på tandläkarbranschens bästa vinstgenerator i San Francisco - S'Mores.

Jag gillar som bekant godis, men denna kombination gav mig fantomsmärtor i samtliga befintliga tänder. Var och en för sig - kex, choklad och marshmallows? Kanske. Men tillsammans som en veritabel sockerbomb till macka? Nej. Men min väninna och övriga deltagare var glada som barnkalas och deras entusiasm över dessa kariesraketer var roande och trevlig.

Utöver dessa kulinariska ovanligheter var det en socialt givande kväll. Deltagarna visade sig komma från olika delar av USA och även utanför. Självklart kom det stundande valet upp och förenklat uttryckt skulle varken Trump eller republikanerna vinna några större sympatier bland de närvarande. Vilket heller inte är särskilt konstigt med tanke på att San Francisco sannolikt är USAs mest icke-konservativa stad, kommun och område.

Men även de bästa kvällar kommer til ett slut och för vår del skedde det vid 22-tiden. De lokala ordningsreglerna föreskrev tydligen det och polisens sirener och andra avsiktliga oljud indikerade detta; precis som den högljudda och ofta störande musiken som butiker spelar när de vill att kunderna ska lämna vid stängningsdags.

Undertecknad på plats i Ocean Beach, strax innan det var dags för hemgång. 

Därmed var mitt livs första, men förhoppningsvis inte sista, Beach Bonfire Party över. Därmed kunde jag lägga detta minne bland de många andra diton - som jag trots stadens uppenbara problem med hög hemlöshet, sanitära olägenheter och stöldrelaterad butiksdöd - ändå har från denna annars vackra och trevliga stad.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar