Translate

måndag 16 september 2024

Amerikanskt Korståg - Bokstavligen

Jag har haft många drömmar i livet där vissa förblev just drömmar, som att bli stridspilot och sen astronaut vilket givetvis gick åt skogen pga försämrad syn under puberteten. Andra drömmar har helt eller delvis infriats under livets gång - som att lära mej språk, musikinstrument, starta företag, besöka spännande platser osv.

Det finns något särskilt tillfredsställande i vetskapen och känslan att vara på väg att uppfylla en gammal dröm, att den inte bara finns inom räckhåll, utan nu även är på väg att realiseras.

I väntan på avgång från Washington DC Union Station.

Just dessa känslor fyllde mej igår eftermiddag då tåget jag befann mej på så sakteliga rullade ut från Washington Union Station. För varje varv som hjulen snurrade tog de mej ett varv närmare min nuvarande måluppfyllelse - att korsa USA från kust till kust till lands. Denna dröm har funnits sen länge, men givet mitt tidigare rätt omfattande resande i landet är det märkligt att jag inte gjort något liknande tidigare.

Benutrymmet är faktiskt helt okej.

Givetvis har jag flugit över den amerikanska kontinenten åtskilliga gånger förr, men det räknas självfallet inte. Men igår, när tåget lämnade Washington DC, delstatsgrannen Maryland och gled in i West Virginia, en tidigare obesökt delstat, sköljde insikten över mej som en mindre tidvattenvåg.

Jag insåg att vi befann oss i natursköna Shenandoah Valley, som beskrivs i låten Take Me Home Country Roads av och med John Denver. Att just befinna sej i en känd amerikansk låttext upplevde jag redan 2011 då jag stannade till i staden Texarkana, som klyvs i nord-sydlig riktning av delstatsgränsen mellan Texas och Arkansas, därav namnet. Stadens namn förekommer i låten Cotton Fields framförd av bl a Creedence Clearwater Revival.

Natursköna Shenandoah Valley i West Virginia. 

Den kanske mest kända rutten att korsa USA börjar i Chicago och går via den legendariska Route 66. Men just detta alternativ kräver en av två saker jag saknar denna gång - körkort eller reskompis. Därav återstod två möjligheter, buss eller tåg och där var buss uteslutet; Att sitta instängd i en trång buss med sannolik USA-korpulent "med"resenär bredvid lockade föga. Således kvarstod tåg som efter vissa efterforskningar framstod som klart hanterbart.

Endast i USA...

Jag valde ett sk USA Rail Pass. För $499 kan man under 30 dagar resa max 10 segment/delsträckor efter egna preferenser. Noterbart och aningen förenklat innebär det:

  • Välj max 10 delsträckor fritt. 
  • Dessa måste påbörjas och avslutas inom 30 dagar. 
  • Inga byten får ske när resan väl är påbörjad.
  • Endast 2 klass kan bokas.
  • Inga sovhytter är tillåtna.
  • Inga uppgraderingar är möjliga.

Wifi finns i regel inte heller.

Att boka sovplats är inte gratis utan kostar 4-5 gånger mer än vanlig sittplats. Prisexempel: boka enkel i 2 klass Washington DC till Chicago dagen innan gick på ca $250, medan sovplats gick på $980. Så lite halvknackig sömn är ett lågt pris för att hålla resebudgeten nere.

Just denna första sträcka mellan Washington DC och Chicago pågår när dessa rader skrivs. Vi befinner oss i norra Indiana, utanför South Bend där universitet Notre Dame ligger. Det är också hemstad för förre demokratiske presidentkandidaten och nuvarande transportmimistern Pete Buttigieg. Jag tog med lite krubb ombord så jag har inte utnyttjat cafévagnen vars priser ändå var okej givet omständigheterna.

Vi närmar oss Chicago via Rostbältet.

Wifi saknas och mobiltäckningen mellan städerna är under all kritik. USA är ett högt utvecklat land, men det märks när man lämnar städerna att landets infrastruktur är hopplöst eftersatt i jämförelse med Västeuropa och särskilt de asiatiska tigrarna. Vägar, elledningar, broar osv ser tyvärr ofta ut som nåt från eller i Afrika än världens mest framstående land. Men som George W Bush inte sa, When in Rome, do as the Romanians. Att få resa så här är ett privilegium och trots vissa infrastrukturella brister är det ändå med ett leende på läpparna som jag insuper alla intryck, upplevelser och människor jag träffar på.

Lite trivia om resan: Jag kommer att resa genom 19 delstater och adderar ytterligare 8 till min besökslista. Totalt kommer jag att tillryggalägga ca 10.000 km, vilket motsvarar sträckan Kiruna - Ystad drygt fem gånger.

Varför valde jag då just denna rutt när det finns åtskilliga andra? Främst av sociala skäl då jag känner folk på samtliga stopp. Vi har känt varandra under lång tid, men inte setts på länge, främst pga covid och logistik. Men nu äntligen ska vi ses så resan kombinerar verkligen nytta med nöje.

Tyvärr räckte inte segmenten till för att ta mej tillbaka till DC via tåg genom the Deep South. Jag tvingades välja mellan mina stopp i Kalifornien eller sagda tillbakaresa till DC, men valet var busenkelt: The Golden State alla gånger! Dels har jag fina vänner där och dels har jag redan besökt (Hela? Inte hela) Södern tidigare. Men givetvis kommer jag att återvända dit igen - om inte annat för käket. Säga vad man vill om dess historia och annat - men inga lagar kyckling med mos och grönsaker som Sydstaterna. Mums och slurp!

Vem säger nej till denna middag?

Stoppet i Chicago är inte valfritt utan beror på biljettlogistiken, men inte mej emot. Tre dagar ombord på tåg kan bli i mesta laget. Så 30 timmar med dusch, klädbyte och reunion med kampanjen är ett välkommet avbrott.

Mer om detta och annat i nästa inlägg. Nästa deltripp börjar imorgon tisdag kl 22 svensk tid och jag är framme i Seattle på torsdag strax innan midnatt svensk tid. Om vi nu håller tidtabellen. Amtrak är notoriska för sina ständiga förseningar, men till deras försvar är det inte alltid deras fel. Ofta uppstår trafikkrockar, särskilt under nätterna mellan passagerartåg och godstrafik. Och då järnvägsnätet är hopplöst underdimensionerat prioriteras alltid gods framför resenärer.


Rostbältet - förklaringar överflödiga.

Men vaffan? Jag har inte bråttom utan tänker suga ut varje droppe av denna bokstavliga drömresa.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar