Translate

lördag 14 september 2024

En Bra Dag I DC

Ibland uppstår dagar som under tiden de pågår upplevs som kanon, men som i efterhand framstår som ännu bättre. Och det beror inte på någon nostalgiskt förbättrad lumpar-reflex; alltså företeelsen att allt framstår som bättre bara tillräckligt lång tid har passerat. 

Ur boken "Relations ABC" av Mattias Göransson. Den rekommenderas verkligen för alla som är, har varit eller vill vara i en romantisk relation. Finns att köpa här.

Namnet kommer från samtal om militärtjänsten som tenderar att se allt genom ett förmildrande skimmer och inte som det humörsprövande obehag bland massa idioter som det egentligen var. Inte sällan gäller dylik historierevision även andra delar ur det förgångna - som skola, jobb, resor och relationer. Många är de gånger som nostalgi trumfar fakta. Men åter till ämnet - en verkligt god dag i DC.

Som mycket annat beror utfallet av en dag på omständigheter bortom ens kontroll - som andras förseningar, trafikkaos, väderlek... Men trots att det sannolikt fanns gott om möjligt grus i maskineriet gick gårdagen precis enligt plan.

1. Transport. Jag vaknade i tid, utan klocka och tog mej in från Herndon, VA, till DC utan några intermezzon. Och väl framme på Capitol Hill gick jag för en gångs skull inte bort mej utan hittade raka vägen från Capitol South via SCOTUS till SR-317.

Perrongen.
Uppgången från underjorden.


På väg till Senaten passerade vi USA:s Högsta domstol - Supreme Court Of The United States,  SCOTUS.

2. Kurir. Väl framme på tredje våningen i Senate Russell Building, kontor 317, löpte även detta möte som smort. Dokumentet jag skulle hämta var klart för överlämning, jag tog den obligatoriska bilden och jag lämnade the Hill för denna gång.
Utanför minoritetsledarens kontor.

Väl ute tvingades jag ånyo utsätta mej för DC:s mördande hetta som är ett aber för varje kavajklädd person. Många är ovetandes om att hela USA (Hela? Ja, hela.) bortsett Hawaii och Alaska faktiskt ligger söder om Alperna. New York City ligger i höjd med Madrid och Washington DC med Kreta och Cypern. Väder och klimat är alltså rätt varmt och sommaren är dubbelt så lång som vår. Ytterst få bär kostym i Medelhavets turistfällor, men i DC:s träskmarker är det vanligt förekommande - så även för mej igår. Blä!🥵

3. Lunch. Efter den timme som det tar att gå mellan Senaten och amerikanska utrikesdepartementets byggnad "Diplomacy Center" var jag inte helt snustorr. Men obehaget blev hanterbart pga den effektiva luftkonditioneringen som var lika välkommet som vattnet jag erbjöds.

Besöksbrickan fick med alla mina namn - nästan. 

Jag mottogs av Senior Counselor Robert Hilton, en excellent diplomat och tillika god vän, som jag lärde känna under min tid i riksdagen och hans dito vid ambassaden i Stockholm. Vi brukar ses i DC över burgare och läsk - så och även denna gång, även om han valde etiopisk lunch denna gång.

Burgare a la US State Department - inte dum alls.

Robert hade under sin tid i Stockholm utvecklat en preferens för det svenska kaffet Löfbergs Lila. Och givetvis såg jag till att fylla på hans kaffeburk med sagda märke - utöver svensk choklad.

Före och efter lunchen gjorde fick jag en rundtur och fick privilegiet att få en preview av en kommande utställningshall som fortfarande var under uppbyggnad avseende innehåll. Mest noterbara var en del av Berlinmuren och en staty på byggnadskomplexets innergård - vars symbolik kan läsas här.

Statyn fick mej att tänka i termer av "Neptunus möter Saturnus".


Herr Gorbatjov, riv ner denna mur.

4. Svensk fika. Under min tid i riksdagen då jag jobbade för och med Hans Wallmark, dåvarande moderat ordförande i Riksdagens Utrikesutskott och nuvarande svensk ambassadör i Danmark, träffade jag ofta hans socialdemokratiske motsvarighet Urban Ahlin. Sedan jag lämnade riksdagen har jag hållit kontakten med båda, främst via jobbet med Montan Foundation.

Både Wallmark och Ahlin har varit värdar för de studenter som Montan Foundation bjöd över till Stockholm från San Jose State University och sedermera Spelman College i Atlanta. 


Dåvarande talman Ahlin med Natalie Coconubo och Meschelle Noble från San Jose State University på besök i riksdagen 2016.

Nordiska rådets dåvarande ordförande Hans Wallmark samtalar med studentskorna Meschelle Noble och Natalie Coconubo under besök i riksdagen 2016.

Dr Anna Helm är Director, Center for International Business Education & Research vid George Washington University, och tillika god vän och supporter av Montan Foundation. I svensk anda träffade vi Sveriges ambassadör i USA, His Excellency Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary, som Urban Ahlins lika amerikanskt formella som svenskt diskreta titel lyder.

Samtalet handlade om hans syn på NATO-förhandlingarna från Sveriges perspektiv i DC, om oväntade aspekter av uppdraget som ambassadör i USA jämfört med detsamma i Kanada samt allmänt socialt catch-up. Anna berättade om sin verksamhet vid GWU och vi förärades även med varsin flag pin av den nya versionen - med magnet istället för nål.

Traditionsenlig bild vid flaggorna - som nu var fyra till antalet mot tidigare tre vid förra besöket. Hurra för NATO!

Ett trevligt minne från ett dito besök 

Dagen avslutades med en AW på en av mina favoriter till lokala vattenhål - Sequoia DC - vars läge mittemot House of Sweden (ambassadbyggnaden) är oslagbart. Givetvis inte gratis, men väl värd ett glas eller två. Anna och jag klurade vidare om fortsatta samarbetsmöjligheter och hon sken upp när hon fick svensk choklad.

Efter denna fulla och lyckade dag återvände jag till Herndon, VA. Efter en kycklingsallad framför debatten mellan Harris och Trump (jag stängde av efter en tredjedel) somnade jag och sov den rättfärdiges goda sömn.

På söndag eftermiddag påbörjas mitt egentliga skäl till just denna resa - min amerikanska tågluff genom 19 delstater. Mer om detta om några dagar.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar