Translate

tisdag 20 augusti 2024

Djävulen Sitter I Detaljerna



Votebuilder och Ecanvassing är två populära appverktyg för dörrknackning som bygger på detaljerad väljardata.

Votebuilder och Ecanvassing är två populära appverktyg baserade på detaljerad väljardata

Alla kampanjer är lika. Och alla kampanjer är olika. Dessa två grundläggande fakta gäller för alla politiska kampanjer oavsett ämbete, kandidat, typ av val eller land. Dock med de uppenbara undantagen för totalitära samhällen där väljarna inte röstar på sin ledare, utan där ledaren berättar för medborgarna hur de röstade.

Uppenbara likheter är att även den bästa planering som inte överlever första kontakten med verkligheten; Kandidater som är för idealistiska, detaljorienterade eller bara distanserade; Media som inte förstår storslaget i ditt budskap; Eller en opposition som klarar sig bättre än väntat. Hinder och fallgropar som dessa inträffar alltid förr eller senare, det är bara en tidsfråga.

Men när man kampanjar i Amerika är det snarare skillnaderna som är de mest slående. Och det som alltid har varit den kanske viktigaste skillnaden mellan Sverige och USA är graden av information kampanjerna har om sina väljare i sina valkretsar. Svenskar skulle vara lika förfärade som fascinerade över nivån på privata och personliga detaljer som partierna och kampanjerna har till sitt förfogande. Att samla in, lagra och behandla sådana personuppgifter i databaser skulle dessutom vara olagligt i Sverige.

Lite förenklat vet både republikaner och demokrater nästan allt som finns att veta om amerikanska medborgare när det gäller användbar väljardata. Bortsett från de förväntade uppgifterna som namn, adress, civilstånd, inkomst, telefonnummer, ålder och röstregistrering samlar de också in och strukturerar andra värdefulla uppgifter som väljarna ofta glömmer bort/inte vet att kampanjerna de facto har.

Bara för att nämna några: ras, etnicitet, religion, sexuell läggning, brottsregister, utbildningsnivå, lärosäten, karriär, hur man röstat, föreningsmedlemskap, facklig tillhörighet, vilken bil du kör, kreditkortshistorik, konsumentbeteende etc. Nämn en detalj och kampanjerna känner sannolikt till den.

Hur får de tag i all denna information? Vissa uppgifter samlas in via offentliga register via den amerikanska folkbokföringen. Vart 10:e år räknar den amerikanska regeringen alla människor som (lagligen) bor i USA och detta genererar många användbara bitar för kampanjerna. Mycket information ges också frivilligt när man deltar i politiska möten, demonstrationer eller liknande evenemang. Dörrknackning är också ett utmärkt tillfälle för att underhålla och uppdatera befintliga register genom interaktionen med väljarna. En del information lämnas också ut via opinionsundersökningar, fokusgrupper, andra frågeformulär och reklamtävlingar eller lotterier.

Men den mest värdefulla väljarinformationen kommer från kreditkortsföretagen som säljer sina kunduppgifter till dem som är villiga att betala. Och det finns ingen brist på kunder som är villiga att betala dyrt för att veta vad du köpte, var det köptes, hur mycket det kostade och liknande personligt konsumentbeteende. Varje gång en amerikansk medborgare betalar för något med ett kreditkort så vet republikanerna och demokraterna om det nästa val.

Tänk då här: en person som köper ett vapen är mer sannolikt en republikan medan en person som kör en Prius är mer sannolikt är demokrat. Vad du köper, var någonstans, hur ofta och när avslöjar mycket om den personens politiska inställning.

Med andra ord: Berätta vad du köper så berättar jag vem som kommer att rösta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar